۱۳۸۵ فروردین ۲۸, دوشنبه

سوفی شول - آخرین روزها Sophie Scholl - Die letzten Tage



در سال 2005 آلمان همانند سال گذشته آن یعنی 2004 نماینده ای در اسکار 78 ام داشت . فیلمی به نام (سوفی شول-آخرین روزها) که فیلمی است ضد فاشیستی بر علیه دوران سلطه نازی ها بر آلمان در جنگ جهانی دوم. در سال 2004 نیز آلمان با نماینده دیگر خود یعنی فیلم سقوط Der Untergang(Downfall) در مراسم اسکار 77ام شرکت کرده بود.این فیلم هم مربوط به 10 روز آخر زندگی هیتلر تا خودکشی و تسلیم آلمان در جنگ جهانی دوم می باشد که بزودی در مورد این فیلم زیبا هم که ارزش تاریخی دارد و از روی خاطرات منشی سابق هیتلر و یکی از معاونان او ساخته شده است ، می نویسم.



داستان فیلم مربوط است به اتفاقاتی که منجر به دستگیری سوفی شول و برادرش هانس شول و کریستوفر پروب می شود که عضو گروه مقاومت ضد نازی رزهای سفید بوده اند . این گروه پس از دستگیری و محاکمه توسط دادگاه نازی ها توسط گیوتین اعدام می شوند. سوفی و برادش هانس در هنگام پخش کردن اعلامیه هایی سیاسی ،در دانشگاه مونیخ دستگیر شده وپس از بازجویی محاکمه می گردند. بیشتر زمان فیلم را گفتگوها و بازجویی های سوفی شول با یک بازجو تشکیل می دهد که از روی متن واقعی بازجویی های او پیاده شده است و بیانه ی ضد فاشیستی تمام عیاری است که کارگردان با درایت خاصی در فیلم خود گنجانده است و پاسخی است به عقاید فاشیستی نازی ها در جنگ جهانی دوم و همچنین حرکتهای نیو نازی سالهای اخیر. البته به نظر من فیلم اشتباهاتی هم دارد ،مثلا در صحنه ای در دادگاه که قاضی مشغول صحبت با هانس شول است، هانس می گوید: رژیم شما، یهودیان را به اردوگاه های مرگ می فرستد! در حالی که در هنگام واقعه قضیه ارسال یهودیان به اردوگاههای مرگ یک مسئله کاملا سری بود و کسی از آن خبر نداشت تا بتواند در مورد آن اظهار نظر کند و فقط بعد از اتمام جنگ بود که این قضیه با توجه به شواهد بر جای مانده از اردوگاه های مرگ و همچنین اعترافات سران نازی در این مورد، کشف شد و در آن زمان همه فکر می کردند یهودیان را برای کار اجباری و اسکان در شرق به شرق اروپا کوچ می دهند.



فیلم که در اسکار 78 ام موفق به کسب جایزه در قسمت فیلمهای خارجی نشده ، جوایز زیادی را در جشنواره های دیگر فیلم از آن خود نموده است ، از جمله می توان به فیلم برگزیده جشنواره بین المللی فیلم برلین در سال 2005 ، جشنواره فیلم باواریا ، جشنواره فیلم اروپایی و ... اشاره نمود.

کارگردان فیلم مارک روتموند Marc Rothemund می باشد و اکثر بازیگران فیلم و حتی Julia Jentsch بازیگر نقش سوفی شول قبلا در فیلم سقوط هم بازی داشته اند. از دیگر بازیگران فیلم می توان از Fabian Hinrichs در نقش Hans Scholl و Gerald Alexander Held در نقش Robert Mohr بازجوی فیلم نام برد. فیلم سوفی شول بسیار فیلم کم خرجی در زمان ساخت می باشد ولی با این حال فروش خوبی در اروپا و مخصوصا در خود آلمان داشته است و دیدن آن به کسانی که به فیلمهای تاریخی مخصوصا فیلمهای مربوط به رژیم نازی ها و جنگ دوم جهانی علاقه دارند، توصیه می شود.


سوفی شول در زمان اعدام تنها 22 سال سن داشت.

برای اطلاعات بیشتر در مورد شخصیت سوفی شول به آدرس زیر مراجعه نمایید :

Sophie Scholl on Wikipedia

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فیلم به آدرس زیر مراجعه فرمایید :

Sophie Scholl on imdb.com

۸ نظر:

ناشناس گفت...

متاسفانه من این فیلم را ندیده ام

اما خیلی دوست دارم درباره فیلم
night watch

چیزی بخوانم

انشاالا کی خدمت برسم

Movie Man گفت...

چشم بزودی در مورد این فیلم روسی هم می نویسم

ناشناس گفت...

باید فیلم خیلی قشنگی باشه اما متاسفانه دسترسی به فیلمهایی با این قسم محتوا کار دشواریه ... در ضمن اگر لطف کنید و بیشتر در مورد فیلم هایی که مضمون مافیایی دارند بنویسید ممنون میشم خصوصا فیلم donnie brasco

ناشناس گفت...

نمیدونم چرا اسم فیلم افتاد اول جمله اون واسه اخر جمله بود

Movie Man گفت...

خدمت سلمان عزیز: این فیلم را که می گویی ندیده ام اگر دیدم حتما در مورد آن هم می نویسم.

ناشناس گفت...

چرا آخه؟ خیلی ناراحت شدم.. من تقریبا با شخصیت های این فیلم زندگی میکنم خصوصا لفتی گانز که نقششو آل باچینو بازی کرده.. حتما این کار رو بکن.. البته من این فیلم رو زیر نویس فارسی بدون سانسور دارم و فکر می کنم بشه راحت بیداش کرد.. در ضمن توجه و عشقت به سینما قابل تمجیده چون من کمتر کسی رو میشناسم که ارشیو فیلم هاش رو از اینترنت گرفته باشه هر چند خط ای دی اس ال خیلی از مشکلات رو حل میکنه.. بهر حال امیدوارم همیشه موفق باشی و این شاهکار رو هم حتما ببینی و درباره ش بنویسی

ناشناس گفت...

سلام
مطلب پرباری نوشتی
من لینکت رو گذاشتم
...
بای

ناشناس گفت...

salam.. mamnoonam.. man ham be weblog shomaa link dadam..
dar zemn agar zahmati nist oon comment haaye ezaafi ro paak kon.. chera intori shodeh?